KÜTAHYA SİMAV İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KONUSUNDA İŞVEREN VE VEKİLLERİN YAPMASI GEREKLİ ÇALIŞMALAR

Okul/Kurumlarınızda bu işlemler mutlaka yapılması gerekir
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KONUSUNDA İŞVEREN VE VEKİLLERİN YAPMASI GEREKLİ ÇALIŞMALAR

  İŞVEREN ve VEKİLLERİ TARAFINDAN GENEL OLARAK YAPILMASI GEREKEN ÇALIŞMALAR

1. "İş  sağlığı ve güvenliği klasörü" düzenlenecektir. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili tüm evraklar yazışmalar bu dosyada muhafaza edilecektir. İşveren Vekili Onay yazısı imzalanıp dosyada saklanacak.

 

2-I?s? yerlerimizde çalışanlar arasından temsilci belirlemek adına Çalışan Temsilcisi Seçim Duyurusu yayınlanır, aday olmak isteyenlerin isim listesi belirlenir ve çalışanlar arasında bir seçim yapılır. Seçim sonuçları neticesinde Çalışan Temsilcisi belirlenmiş olur. Katılımcı olmazsa atama yolu ile İşveren bir kişiyi atar. İlgili görev tebliği tutanak iş güvenliği  klasöründe bulundurulur.

 

3- Çalışan sayısına göre " iş sağlığı ve güvenliği kurulu" oluşturulacaktır. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Çalışan sayısı 45 ve üzeri çalışanı olan okul/kurumlar yapacak.

Kurul üyelerine işveren tarafından yönetmeliğin 7.maddesine göre aşağıdaki eğitimlerin verilmesi sağlanır:

a) Kurulun görev ve yetkileri,

b) İş sağlığı ve güvenliği konularında ulusal mevzuat ve standartlar,

c) Sıkça rastlanan iş kazaları ve tehlikeli vakaların nedenleri,

ç) İş hijyeninin temel ilkeleri,

d) İletişim teknikleri,

e) Acil durum önlemleri,

f) Meslek hastalıkları,

g) İşyerlerine ait özel riskler,

ğ) Risk değerlendirmesi

 

4- Çalışan sayısına bakılmaksızın "risk değerlendirme ekibi" oluşturulacaktır. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Risk Değerlendirme Ekiplerine İl veya ilçe iş güvenliği Uzmanlarınca Eğitim verilecektir.

İSG Risk Değerlendirme Yönetmeliği 6.maddesine göre Risk Değerlendirme Ekibi aşağıdaki kişilerden oluşur:

a) İşveren veya işveren vekili. (Okul Md.)

b) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetini yürüten iş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimleri. (az tehlikeli işyerleri ve KAMU´da   2023'e ertelendi, MEM belirler)

c) İşyerindeki çalışan temsilcileri. (Seçilen ya da Md.belirlediği)

-İki ile elli arasında çalışanı bulunan işyerlerinde bir

-Ellibir ile yüz arasında çalışanı bulunan işyerlerinde iki

-Yüzbir ile beşyüz arasında çalışanı bulunan işyerlerinde üç

-Beşyüzbir ile bin arasında çalışanı bulunan işyerlerinde dört

-Binbir ile ikibin arasında çalışanı bulunan işyerlerinde beş

-İkibinbir ve üzeri çalışanı bulunan işyerlerinde altı

 

 

ç) İşyerindeki destek elemanları. (İlkyardım, yangın, tahliye konulardında bilgili öğrt.ya da memur. 50 kişiye 1 kişi olacak şekilde destek elemanı, tehlikeli gruptaki işyerleri/okullarda 10 kişiye 1 ilk yardımcı)

d) İşyerindeki bütün birimleri temsil edecek şekilde belirlenen ve işyerinde yürütülen çalışmalar, mevcut veya muhtemel tehlike kaynakları ile riskler konusunda bilgi sahibi çalışanlar. (Alan Şefleri)

 

5 Acil Durum ve Eylem Planı hazırlanarak dosya içerisinde muhafaza edilir. Bu planda deprem, sel, yangın, is? kazası gibi durumlarda çalışanların ne yapması gerektiği konusunda bilinçlendirilir. Acil Durumlarda iletişim sağlanacak 112 ortak çağrı iş  güvenliği panosuna asılır. Ayrıca kurum / okul ilkyardımcı varsa adı ve iletişim bilgisi asılır.

 

6- Kurum mebbisinde isg modülünde  Acil durum planı için acil durum ekipleri belirlenir. Giriş yapılır. Tutanak altına alınıp tebliğ edilip, güncel tutulacaktır. Modülden rapor al kısmından çıktı alınacak.

7- Kurum mebbisinde isg modülünde  Acil durumlarda tahliye planı hazırlanacaktır. Tatbikatlar yapılacak, yine tatbikat raporları kısmından rapor al ile çıktısı imzalanıp dosyalanacaktır.

8- Okullarda risk ekipleri tarafından çek listeler  kullanılarak eksiklikler belirlenecektir. İSG dosyasına konulacaktır

 

9- Belirlenen eksikliklere göre risk analizi yapılacaktır. İSG modülüne işlenip, çıktısı alınıp dosyaya konulacaktır.

 

10- Kurumlarımızın İş Sağlığı ve Güvenliği Modülleri eksiksiz doldurulacak, değişiklikler 3 iş günü içinde güncellenecektir. Silmek yada değiştirmek istediğiniz riski modüldeki barkod numarasını işleyerek matbu form (bilgi değişiklik formu) ile Simav  İSG bürosuna  DYS Üzerinden gönderilmelidir.

İSG Modülündeki kurum Tehlike Sınıfı Giriş Ekranı içerisindeki SGK Numarası kısmına okullar bağlı bulundukları Genel Müdürlüklerinin numarasını gireceklerdir.

 

11) İşyerindeki destek elemanları. (İlkyardım, yangın, tahliye konularında bilgili öğrt.ya da memur. 50 kişiye 1 kişi olacak şekilde destek elemanı, tehlikeli gruptaki işyerleri/okullarda 10 kişiye 1 ilk yardımcı, az tehlikeli sınıflarda 20 kişiye 1 ilkyardımcı ).

 

12- Kazan, basınçlı kaplar, Paratoner, topraklama ve elektrik tesisatı, elektrikli aletler ve jeneratörler, makineler, inşaat işlerinde kullanılan iskeleler, işin yapımı ve yürütümü için gerekli olan her türlü araç, gereç, tesis ve tesisatların kontrolleri ilgili alan mühendisi, teknikeri veya teknik öğretmenleri tarafından yapılacaktır. Sorunlar mahalli imkânlar çerçevesinde giderilecektir. Kontrollerin yapılıp yapılmadığı tutanak altına alınarak, kurum amirlerince İSG dosyasında saklanacaktır.  

 

13- Çalışanlara KKD ( Kişisel Koruyucu Ekipman ) maske, bone, eldiven, gözlük, iş önlüğü, çizme,iş ayakabısı ..vb tutanakla teslim edilmeli, meslek liselerine yeni başlayan öğrencilere atölyelerde   bu ekipmanlar  alınıp kullandırılmalı,

14-Sağlık gözetimi: İşverenler, çalışanların; işe girişlerinde, iş değişikliğinde, iş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaşmalarından sonra işe dönüşlerinde talep etmeleri hâlinde ve işin devamı süresince, çalışanın ve işin niteliği ile işyerinin tehlike sınıfına göre Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca belirlenen düzenli aralıklarla çalışanların sağlık muayenelerinin yapılmasını sağlamak zorundadır. Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde çalışacaklar, yapacakları işe uygun olduklarını belirten sağlık raporu olmadan işe başlatılamaz.

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kapsamında alınması gereken sağlık raporları, işyeri sağlık ve güvenlik biriminde veya hizmet alınan ortak sağlık ve güvenlik biriminde görevli olan işyeri hekiminden alınır. Ancak; 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu gereğince işyeri hekimi istihdamı zorunluluğu henüz başlamamış olan işyerleri, Kanunun ilgili maddeleri yürürlüğe girene kadar, söz konusu bu raporları Kanun öncesinde olduğu gibi kamu sağlık hizmeti sunucularından alabilirler.

 15- İSG Uyarı işaret ve levhaları Konulması: Standartlara uygun şekilde sağlanan işaret ve levhalar okulların ve cihazların uygun yerlerine asılır. Başlıca levha türleri: Yasaklayıcı, Uyarıcı, Emredici, Genel emredici, Acil çıkış yönlendirme ve ilkyardım işaretleri, yangınla mücadele işaretleri.  (www.isggm.gov.tr) iş sağlığı ve güvenliği konusunda çeşitli bilgi ve belgelere ulaşılması mümkündür.

16-Öğrencilerimize ve tüm çalışanlarımıza İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda farkındalık ve kültür oluşturmak üzere, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve bağlı birimleri, ilgili STK'lar ile tamamen gönüllülük esasına dayanan bir yapı içerisinde; seminer, konferans, panel vb. etkinlikler İşveren sıfatı ile Okul ? Kurum müdürlüklerince düzenlenecektir.

OKUL VE KURUMLARDA   GENEL OLARAK YAPILACAKLAR

1. Acil Durumlar
a) Acil durumla ilgili iletişime geçilecek telefon numaralarının görünür yerlere asılmış olması.112 ACİL

b)Tahliye planlarının her katta asılı olması gerekir.

c) Acil çıkış ve sınıf kapılarının dışa doğru açılır durumda olması.
d) Kapı ve kaçış yollarını gösteren acil durum levhalarının uygun yerlere yerleştirilmesi ve karanlıkta görülebilir olması için fosforlu ya da şebekeden bağımsız bir elektrik kaynağı ile beslenen ışıklı levha kullanılması.
e) Alarm ikaz sistemleri çalışır durumda olmalı.
f) Toplanma alanlarının belirlenmesi.

 g Kaçış yollarında ve merdivenlerde elektrik kesintisi anında devreye girecek şarjlı aydınlatma sistemlerinin bulundurulması

2. Elektrik

a) Elektrik ve sigorta kutularının kilit altında olması. Acil müdahale için dış kapağına şalter ve uyarı işaretlerinin konması.
b) Kabloların toplanması ve sürekli kullanımda seyyar tesisat kullanılmaması.
c) Elektrik prizlerinin sağlamlığının sürekli olarak kontrol altında tutulması.
d) Elektrik ana Pano ve Tali Panolarda bulunan dağıtım sigortalarında gerekli etiketlemenin yapılması.
e) Pano önlerine Panonun büyüklüğü kadar yalıtımlı paspas bulundurulmalı.
3. Yangın

a)Hidrant sistemlerinin (Yangın hidrandı: itfaiyenin yangına müdahale esnasında bağlantı yapması için bırakılan ağızlara denir.) çalışır durumda olması.
b) Yangın tüplerinin basınçlarının ve son kullanım tarihlerinin kontrol edilmesi.
c) Duman ve gaz detektörlerinin çalışır durumda olması.
d) Yangın tüplerinin askı aparatlarının yerden 90 cm yükseklikte olması

e) Yangın Söndürme Tüpleri alınırken ya da dolum yapılırken Tedarikçilerinden belgeleri istenecek.

f)Yangın dolapları içi temiz ve hortumları kontrol edilip, Kapak üzerine Yangın Dolap Talimatı ve Acil Durum Ekipleri Listesi asılacak.

4. Merdivenler

a) Merdiven basamaklarına kaymaz bantların yapıştırılması
b) Merdiven Tırabzanlarının standartlara uygun hale getirilmesi
c) Merdiven Tırabzanlarından öğrencilerin kaymamaları için önlem alınması (sıralı duba konulması)
d) 120 cm'ye kadar olan merdiven genişliklerinde tek tırabzan, 120 cm'den fazla olması durumunda iki tırabzan, 240 cm'yi geçmesi durumunda ise iki Tırabzan arası 120 cm'yi geçmeyecek şekilde ara tırabzanlar koyulması
e) Merdiven başı korkuluklarının güvenliği sağlayacak şekilde yükseltilmesi.

5. Tuvaletler
a) Lavaboların sağlamlıklarının kontrol edilmesi
b) Tuvaletlerde hijyen şartlarının sağlanmış olması
c) Engelli öğrenci bulunan okullarda engellilere uygun tuvalet bulundurulması
d) Tuvaletlerde gerekli Sağlık ve Güvenlik uyarılarının bulundurulması

e) Temizlik kontrol çizelgelerinin asılması ve takibinin yapılması.

6. Temizlik

a) Görevliler için kişisel koruyucu donanım ekipmanlarının temin edilmesi (İş Önlüğü, eldiven, maske, bone vb. koruyucular)
b) Çöp kovalarının kapaklı ve el sürmeden açılabilir olması
c) Okulda el ile temasın bulunduğu sıralar, kapı kolları, dolap, masa gibi yüzeylerin su ve sabun ile periyodik olarak temizlenmesi
d) Çalışanların kullanılan temizlik malzemelerinin etki ve yan etkileri hakkında bilgi sahibi olmasının sağlanması
e) Temizlik maddelerine ait malzeme güvenlik bilgi formlarının (MSDS) temin edilmesi ve saklanmasıMalzemenin alındığı satıcıdan alınacak.

7. Havalandırma

a) Havalandırmaya ihtiyaç duyulan yerlerde pencerelerin açılabilir olması
b) Pencereler açılması durumunda yaralanma ve düşme riski doğuruyorsa açıklığın 10 cm ile sınırlandırılması
c) Aşağıya açılan üst pencerelerin sınırlandırma kollarının sağlamlığının kontrol edilmesi, sağlam değil ise onarılması
d) Sınıf ortamlarında üşümeye ya da sıcaktan bunalmaya sebep olmayacak şekilde termal konforun sağlanması
8. Zemin

a) Bina dışında kalan ve yağış altında bulunan merdivenlerin mümkünse kaymaz malzemeden yapılması, mümkün değilse kaymayı önleyici tedbirler alınması
b) Bahçe zeminlerinde takılıp düşmeye sebep olabilecek zemin bozukluklarının giderilmesi
c) Bina içi ve dışında, kaymaya meyilli yüzeylerde temizlik yapıldıktan sonra "Dikkat Kaygan Zemin" tabelası koyulması ve zeminin kuruması ile birlikte tabelanın kaldırılması
9. Ergonomi
a) Ekranlı araçlar ile çalışan kişilere, ekranlı araçlarla çalışma şartlarına uygun ergonomiye sahip masa ve sandalyelerin temin edilmesi
b) Öğretmenler odasının ergonomik şartları göz önünde bulundurularak, oturma yerleri ve dolapların konforlu hale getirilmesi
c) Sınıf ve laboratuarlarda öğrencilerin oturdukları sandalye ve sıraların ergonomik şartlara uygun hale getirilmesi
10. Dolaplar
a) Dolapların üzerlerinin açık olması durumunda düşmeye sebep olabilecek hiçbir eşyanın dolap üstüne koyulmaması
b) Binadaki tüm dolapların duvara sabitlenmiş olması
 c) Okullarda bulunan ilk yardım dolaplarında bulunan malzemelerin son kullanma tarihlerinin periyodik olarak kontrol edilmesi
11. Laboratuvar
a) Laboratuvarlarda kullanılan kimyasalların gözden geçirilmesi, tahriş edici veya yan etkiye sahip olanların gerekli güvenlik önlemleri alınarak saklanması ya da gerekli birimlerle iletişime geçilerek imha edilmesi.
b) Laboratuarların öğretmen gözetimi olmaksızın öğrenci tarafından kullanımına izin verilmemesi
 c) Laboratuarda gerekli güvenlik uyarılarının bulundurulması, patlama, sıçrama , yanma riski olan deneyler yapılırken kkd ( gözlük, eldiven, maske vb) kullandırılması,
d) Laboratuarda kullanılan tüm kimyasalların saklama kaplarının üzerinde, içeriği bildirir etiketlerin bulunması
e) Laboratuarların içlerinde yangın tüpleri bulundurulması
12. Periyodik kontroller
a) Asansörlerin kontrolü ve periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.
b) Elektrik tesisatının ve topraklamasının yıllık bakımının yetkili kişilere yaptırılması. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Periyodik Kontrol Uzmanlarınca yapılacaktır.
c) Isıtma kazanlarının, ejanjör veya  doğalgaz kombilerinin yıllık bakımının yetkili kişilere yaptırılması. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Periyodik Kontrol Uzmanlarınca yapılacaktır.
d) Klimaların kontrolü ve periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.
e) İhtiyaç durumuna göre kullanılan alet ve makinaların periyodik bakımlarının yetkili kişilere yaptırılması.

13-Ramak Kala Kutusu: Tüm çalışanların görebileceği yerde kutu oluşturulmalı ve kutunun yanında boş formlar bulundurulmalı. Yandaki dosyadan çıktı alınıp kutu üzerine yapıştırabilirsiniz. Ramak kala ve kaza olayları tutanak altına alınıp 3 iş günü içinde ilçe milli eğitim müdürlüğüne bildirilecektir. Kurum ramakkala mailleri alınmalı, Ayrıca okul / kurum Ramakkala olayları 6 ayda bir iş güvenliği birime ilgili formla bildirilir. ( Haziran ve Aralık )

14-Risk Tabanlı Ödenek Girişlerinin yapılması: İş sağlığı güvenliği modülünde risk durumu 15 üzerindeki riskler için ilgili yönetmeliklere göre işlem yapılır. (mali ihtiyaç bildirim )   

 

15-Okul/Kurumumuzda yemekhane, kantin ve Kooperatifte çalışan personellerin Hijyen belgesi olmadan, Kazan yakan kişinin yakıt türüne uygun yakma belgesi olmadan çalıştırılmamaları. Bu kişilerin belgelerinin çalıştıkları kısımda görünür yerde asılı olması ve bir fotokopisininde İSG Dosyasında bulundurulması gerekmektedir.

 

16. Çalışanların İş Kazası durumunda mutlaka sgk bildirimileri 3 iş günü içinde sgk ilgili sayfasından memur  veya işçi olanların bildirim girişinden yapılmalıdır. İlçeye kaza bildirim  iş kazası matbu formu ile yapılmalıdır. Meslek liselerinde öğrencilerde sigorta girişleri yapıldığı için işçi olarak bildirilir. Diğer öğrenci kazalarda da kullanılan iş kaza formu aynı sadece sigorta bildirimi yapılmaz. İlgili tutanaklar saklanır.

 

17-Alan Sağlık ve Güvenlik Kurulu ASGK

Alan sayısı üçten fazla ise her alan kendi bünyesinde sağlık ve güvenlik kurulu oluşturacaktır. Alan sayısı belirtilen sayıdan az ise ASGK'nın görevlerini OSGK üstlenir. ASGK üyeleri; alan, dal şefleri, seçilecek öğretmen ve öğrencilerden oluşacaktır. ASGK üye sayısı üçten az olamaz.

Bu kurulun görevleri:

-Sağlık ve güvenlikle ilgili incelemeleri yapmak,

-Alana ait atölye ve laboratuvarlarda sağlık ve güvenlik önlemlerini almak,

-Görülen eksiklikleri Okul Sağlık ve Güvenlik Kuruluna bildirmek,

-Bireysel güvenlik konularında öğrenci ve öğretmenlere yardımcı olmak ve tavsiyelerde bulunmak,

-Sağlık ve güvenlik davranışının benimsenmesini teşvik etmek,

-Sağlık ve güvenlik faaliyetlerini yürütmektir. (Risk değerlendirmesi, Eylem Planı, Acil Eylem Planı, tedbir alınması, eğitim ve bilgilendirme, raporlama, iş sağlığı ve güvenliği organizasyonları)


   İş Sağlığı ve Güvenliği kapsamında oluşturulan kurullar, yapılan görevlendirmeler, periyodik bakım, kontrol ve denetimler, kurumlar arası yazışmalar tutanak altına alınıp ilgili evrakların İSG dosyasında saklanır.

 

Okul İdarecilerin Dikkat Edeceği Hususlar:

1-Çalışan temsilcisi seçimi,

2-Risk değerlendirme ekibi kurulması,

3-Acil durum ekibi oluşturulması,

4-İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulu oluşturulması,

5-İş Sağlığı ve Güvenliği onaylı defterin tutulması,

6-Organizasyon yapısının oluşturulması,

7-Görev yetki ve sorumlulukların belirlenmesi,

8-Çalışan personelin genel sağlık muayenesinden geçirilmesi,

9-Makine talimatlarının hazırlanması,

10-Makine operasyon noktaları ve koruyucularının gözden geçirilmesi,

11-Makine yerleşimlerinin gözden geçirilmesi,

12-Kişisel Koruyucu Donanımların belirlenmesi,

13-İş Sağlığı ve Güvenliği uyum levhalarının belirlenmesi,

14-İş Sağlığı ve Güvenliği afişleri belirlenmesi,

15-İş Sağlığı ve Güvenliği talimatlarının oluşturulması,

16-Etiketleme ve işaretleme yapılması,

17-Acil toplanma yerleri ve yönlendirme işaretlerinin belirlenmesi,

18-Disiplin Kurulu oluşturulması,

19-Yangın sistemlerinin kontrol edilmesi,

20-Operatör belgelerinin kontrol edilmesi,

21-Alarm ve tahliye tatbikatlarının yapılması,

22-Kullanılan tehlikeli kimyasalların analizi MSDS (Kimyasal Madde Güvenlik Veri Karnesi)

23-Dış alan ve çevre düzenlemelerinin incelenmesi,

24-Tehlikeli ve tehlikesiz atık alanlarının oluşturulması,

25-Basınçlı tüp alanlarının belirlenmesi,

26-Trafik işaret ve yön levhalarının asılması,

27-Duyuru ve iletişim panolarının aktif kullanılması.

                                                  

Simav Hükümet Konağı Simav/KÜTAHYA - 2745137062-63

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.